top of page

Kokeilemalla ilmaiseksi saat koko sisältömme käyttöösi viikon ajaksi.

Saman aiheen kursseja

Jazz-komppauksen alkeet

Asiaa tyylinmukaisista soundeista
Soittobalansseista
Peruskomppeja jazz-musiikissa
Fraasien soittamisesta jazzissa
Vispiläsoittoa
Tomi Salesvuon omia näkemyksiään jazz-musiikista rumpujen näkökulmasta

Jazz-komppauksen alkeet

Onko jazz sinulle hieman tuntematon ja vieras musiikkityyli, et ehkä oikein tiedä mistä siihen tutustumisen voisi aloittaa? Nyt aloitetaan jazz-musiikkiin tutustuminen ihan alusta alkaen. Sinulla ei tarvitse olla mitään ennakkotietoja jazzista.

Jazz-rummutuksen lähtökohdat ovat hyvin erilaiset kuin beat-pohjaisen musiikin, kuten rock-, tai pop-musiikin. Jazzissa rumpujen väliset soittobalanssit ja musiikin rytmiikan painotukset ovat beat-musiikista eroavia, myös koko muu äänimaailma eroaa totutusta populaarimusiikin balanssista. Tomi Salesvuon opastuksella saat vankan kosketuksen jazzin saloihin.

Kun olet ottanut haltuun tämän kurssin sisällön tiedät jo kaiken oleellisen jazzin perusteista, ja hieman enemmänkin.

Tämä kurssi on päivittyvä.  Seuraava osa julkaistaan

Odotellessa, voit tutustua muihin kursseihimme!

Kurssin sisältö

Johdanto

1

NULL

Julkaisupäivä

Johdanto

1.

Johdanto

1

Jazz-komppaus rummuilla, perusteet

1

09:15

Julkaisupäivä

Jazz-komppauksessa pätee eri lainalaisuudet kuin beat-soitossa. Tällä oppitunnilla tutustutaan jazz-komppauksen perusteisiin, eli miten saadaan komppaus kuulostamaan jazzilta.

Jazz-komppaus rummuilla, perusteet

1.

Jazz-komppaus rummuilla, perusteet

1

Rumpusetin vaikutus soundiin jazz-soitossa

1

07:49

Julkaisupäivä

Jazz-musiikissa rumpujen, kalvojen ja peltien valinta vaikuttaa paljon sekä soundiin että soittoon. Tässä ajatuksia jazz-ilmaisuun sopivasta soundimaailmasta.

Rumpusetin vaikutus soundiin jazz-soitossa

1.

Rumpusetin vaikutus soundiin jazz-soitossa

1

Katsotaan mitkä Jazz-symbaalin soundiin vaikkuttavat tekijät ovat

1

07:34

Julkaisupäivä

Komppipellin soundi on tärkein yksittäinen elementti jazz-tyylisessä rumpujen soitossa. Soundiin vaikuttaa moni asia, kapulavalinnasta soittotekniikkaan.

Katsotaan mitkä Jazz-symbaalin soundiin vaikkuttavat tekijät ovat

1.

Katsotaan mitkä Jazz-symbaalin soundiin vaikkuttavat tekijät ovat

1

Jazz-ride -soiton harjoittelu

1

11:04

Julkaisupäivä

Jazz-komppaus komppipeltiin on jazz-rummutuksen tärkein yksittäinen elementti. Tällä oppitunnilla katsotaan mikä olisi hyvä tapa harjoitella tasainen jazz-komppaus.

Jazz-ride -soiton harjoittelu

1.

Jazz-ride -soiton harjoittelu

1

Jazz-komppaus

1

NULL

Julkaisupäivä

Jazz-komppaus

1.

Jazz-komppaus

1

Jazz-komppaus rummuilla, synkooppien soittaminen virvelirumpuun

1

04:06

Julkaisupäivä

Jazz-komppauksen tärkeimpiä elementtejä on synkooppien käyttö. Tällä oppitunnilla tutustutaan synkooppien käyttöön ja miten niitä käytetään tyylinmukaisesti

Jazz-komppaus rummuilla, synkooppien soittaminen virvelirumpuun

1.

Jazz-komppaus rummuilla, synkooppien soittaminen virvelirumpuun

1

Jazz-komppaus rummuilla, synkoopit bassorummulla

1

05:03

Julkaisupäivä

Jazz-musiikin estetiikkaan kuuluu vahvasti bassorummulla soitetut synkoopit. Opi miten synkopointia käytetään tyylinmukaisesti.

Jazz-komppaus rummuilla, synkoopit bassorummulla

1.

Jazz-komppaus rummuilla, synkoopit bassorummulla

1

Jazz-komppaus rummuilla, synkoopit virveli- ja bassorummulle

1

06:20

Julkaisupäivä

Nyt soitetaan synkooppeja sekä virveli- että bassorummulla sekaisin.

Jazz-komppaus rummuilla, synkoopit virveli- ja bassorummulle

1.

Jazz-komppaus rummuilla, synkoopit virveli- ja bassorummulle

1

Jazz-komppaus rummuilla, fraasien käyttö soitossa

1

06:47

Julkaisupäivä

Fraasit ovat rytmikuvioita joissa erilaiset rytmikuviot sekoittuvat niin, että ne muodostavat musiikillisia lauseita ja melodioita.

Jazz-komppaus rummuilla, fraasien käyttö soitossa

1.

Jazz-komppaus rummuilla, fraasien käyttö soitossa

1

Jazz-komppaus rummuilla, 8-osatrioli kompissa

1

06:36

Julkaisupäivä

Jazz on yleensä kolmimuunteisuuteen perustuvaa musiikkia, jossa painotus on kolmannella kahdeksasosatriolilla. Tämä on tärkeä osa jazz-fraseerausta.

Jazz-komppaus rummuilla, 8-osatrioli kompissa

1.

Jazz-komppaus rummuilla, 8-osatrioli kompissa

1

Jazz-komppaus rummuilla, synkopointiharjoitus 1

1

03:52

Julkaisupäivä

Harjoitellaan bassorummun soittamista jokaisen 8-osatriolin viimeiselle iskulle, samalla kun virveliin soitetaan triolin kaksi ensimmäistä iskua.

Jazz-komppaus rummuilla, synkopointiharjoitus 1

1.

Jazz-komppaus rummuilla, synkopointiharjoitus 1

1

Jazz-komppaus rummuilla, synkopointiharjoitus 2

1

04:35

Julkaisupäivä

8-osatriolin soittoon otetaan nyt mukaan jalalla soitettu hi-hat -isku triolin viimeiselle iskulle. Tämä on jazz-komppauksessa hyvin yleinen tapa soittaa.

Jazz-komppaus rummuilla, synkopointiharjoitus 2

1.

Jazz-komppaus rummuilla, synkopointiharjoitus 2

1

Jazz-komppaus rummuilla, fraasien soveltaminen käytännössä

1

04:32

Julkaisupäivä

Yhdistellään erilaisia aikaisemmin opittuja yksinkertaisia jazz-komppaus fraaseja. Nyt soitto alkaa kuulostaa jazz-estetiikan mukaiselta komppaukselta.

Jazz-komppaus rummuilla, fraasien soveltaminen käytännössä

1.

Jazz-komppaus rummuilla, fraasien soveltaminen käytännössä

1

Jazz-komppaus hi-hat -symbaaleihin

1

08:24

Julkaisupäivä

Yleensä jazz-komppi soitetaan komppipeltiin mutta joskus rumpukomppiin haetaan kontrolloidumpaa ja hiljaisempaa soundia soittamalla komppia hi-hat -lautasiin. Tällä oppitunnilla tutustutaan hi-hat -komppauksen perusteisiin jazzissa.

Jazz-komppaus hi-hat -symbaaleihin

1.

Jazz-komppaus hi-hat -symbaaleihin

1

Vispiläsoitto jazzissa

1

NULL

Julkaisupäivä

Vispiläsoitto jazzissa

1.

Vispiläsoitto jazzissa

1

Johdanto vispilöiden (sutien) käyttöön

1

02:36

Julkaisupäivä

Mitkä sudit ovat ja mitä niilä voi tehdä.

Johdanto vispilöiden (sutien) käyttöön

1.

Johdanto vispilöiden (sutien) käyttöön

1

Vispilät ja soundi

1

07:17

Julkaisupäivä

Tomi kertoo vispilöistä ja miten vispilöitä voi käyttää eri soundien aikaansaamiseksi.

Vispilät ja soundi

1.

Vispilät ja soundi

1

16-osaharjoitus vispilöille

1

05:23

Julkaisupäivä

Aksenttien soittaminen vispilöillä on haastavaa. Tomin näyttämä harjoitus auttaa sinua löytämään oikean soittotekniikan aksenteille.

16-osaharjoitus vispilöille

1.

16-osaharjoitus vispilöille

1

Vispiläharjoitus tuplatriolitäytöllä

1

04:55

Julkaisupäivä

Erinomainen harjoitus tuplaiskujen ja aksenttien parantamiseen vispilöillä.

Vispiläharjoitus tuplatriolitäytöllä

1.

Vispiläharjoitus tuplatriolitäytöllä

1

Perinteinen jazz-komppi vispilöillä

1

07:45

Julkaisupäivä

Opitaan yleisin jazzissa käytetty, sudeilla soitettu vispiläkomppi ja miten sitä soitetaan.

Perinteinen jazz-komppi vispilöillä

1.

Perinteinen jazz-komppi vispilöillä

1

Hidas jazz-komppi vispilöillä

1

06:34

Julkaisupäivä

Hitaassa tempossa vispilöillä soitetun jazz-kompin voi muuttaa neljäsosapohjaiseksi.

Hidas jazz-komppi vispilöillä

1.

Hidas jazz-komppi vispilöillä

1

Jazz-komppaus vispilöillä 3/4-tahtilajissa

1

05:10

Julkaisupäivä

3/4-tahtilaji tuo vispilöillä soitettaessa uusia haasteita jazz-komppaukseen epäsymmetrisyytensä takia. Tällä oppitunnilla opit yhden variaation tästä kompista.

Jazz-komppaus vispilöillä 3/4-tahtilajissa

1.

Jazz-komppaus vispilöillä 3/4-tahtilajissa

1

Kurssin opettaja

Tomi Salesvuo

Tomi Salesvuo on monipuolisesti kouluttautunut muusikko, pedagogi ja tuottaja. Oppitunneilla mm. jazz-komppausta ja soittotekniikkaa.

Add a Title

Add a Title

Saat rajattoman pääsyn kaikkeen sisältöömme ilman sitoumuksia

Slush top 20

INNOSUOMI-voittaja

bottom of page